Afdrukken

Op de volgende links kunt u overzichten bekijken:

In het jaar 1983 in september werd toneelvereniging " De Kolk" opgericht. De eerste spelers waren Ina Lubbes, Hans van Urk, Peter Duijkers, Marjan Verdonk, Ans Willems, Rie de Kloe en Andries Visser. Allemaal mensen uit de Rosmolenbuurt. Het eerste stuk dat we opvoerden was een blijspel van M. Boere, Chef de Bureau. Er was nauwelijks materiaal om een mooi decor te maken en we hadden geen echte toneellampen. Een podium werd gemaakt van sinaasappelkistjes van de groenteboer Knibbe.

De regie was in handen van An Lubbes, zij werd bijgestaan door Henk van Garderen. Janny Visser was de souffleuse, Jan Peetam verzorgde de belichting en Loes Weteling was de grimeuse. De boekjes werden nog op de typemachine gemaakt, want de computer kenden wij nog niet. We waren allemaal debutanten in alles.

Bij het eerste stuk kwamen twee recensies in de krant, nl. in de Typhoon van Maya Mulder en in de Zaanlander van Saskia Nassenstein. Het was een te mager stuk, maar we hadden wel toneeltalent in de groep.

 
"Chef de Bureau" - 1984 " en Pa wordt uitgehuwelijkt" - 1985

In het jaar 1985 werd de elektrische typemachine geïntroduceerd. Wilma Duijkers en Ellen van Urk maakten de eerste affiches en de eerste boekjes. An Lubbes kreeg hulp met de regie. Jaap Wieringa kwam ons bijstaan. Hij had enige ervaring met toneel en tv. We kregen nieuwe leden, Paul Clijnk, Lettie Mooij, Katja Vergouw, Astrid Wijnen. Het werd een leuk stuk en we kregen goede recensie van Piet Hein Zijl van de Typhoon en een leuk stukje in de buurtkrant Rosmolenbuurt, geschreven door Gerard Kornet.


Hier werden de affiches met de hand gemaakt.

In 1986 kregen we onze eerste echte regiseuse, Puck de Leeuw met haar man Co de Leeuw. Het team werd versterkt door Bert Glim, Corina Overmeer, Christel van Hoorn, Gerrit Zwenne en Alie Visser. De eerste jaren was Verona Gerssen de penningmeester, Hans van Urk en Andries Visser voorzitter en Jaap Langelaar secretaris. Later werd Gerrit Zwenne voorzitter en Ina Lubbers secretaris.

In het jaar 1987 zaten we zonder een mannelijke hoofdrolspeler. Gelukkig kwamen we Bart en Ina Boudier tegen in een supermarkt en zo kwamen er twee kanjers het team versterken. We hebben dat jaar nog een gift gekregen van het Anjerfonds, waarvan het decor werd gemaakt. De boekjes werden steeds mooier en we hadden dat jaar een record aan adverteerders. Jannie Visser en Marian Mulder hadden een grime-cursus gevolgd. Het ging steeds beter met de club.

Sinds 1988 ging alles beter en mooier. De computer deed zijn werk. De foto's en de film werd professioneler. De techniek liet ons niet in de steek. Bart en Hans gingen een belichtingscursus volgen. In 1989 werd het roer overgenomen door Sander Israëls. In 1991 kregen we Deborah Korper en al snel kregen we 5 jaar Aaf Huijsman als regisseuse. In 1997 deden we voor de tweede keer mee met het Eénakterfestival in Westzaan. We speelden het stuk "Nu Noch".


Bart als regisseur.

In 1997 speelden we weer een stuk onder regie van Sander Israëls, het stuk "Lysistrata". Met Sander werden er verschillende uiteenlopende stukken opgevoerd, maar ook op verschillende soorten decors. In 1997 met "Lysistrata" speelden we achter in de zaal, in 1999  in de breedte van de zaal met het stuk: "Pitten in de groene Kakatoe"  en met het stuk "Midzomernachtdroom" in het midden van de zaal.

Het decor en de toneelattributen moesten ook worden opgeslagen. We konden onze spullen niet in het buurthuis opslaan. We kregen steeds meer spullen. De decorstukken werden jaren opgeslagen bij de fa. Mooij in de Oostzijde. Een aantal jaren hebben we het decor bij het verhuisbedrijf van Lechner in Amsterdam opgeslagen. De laatste jaren slaan we onze spullen op in een box in Kogerveld.

In 1987 sloeg de hoofdzekering van het buurthuis door tijdens het blijspel " Eigen aard is goud waard". We zaten 3 kwartier zonder elektriciteit. Daarna werd het stuk gewoon verder gespeeld met zaalverlichting. In 1989 hadden we weer pech. Tijdens het tillen van een zware houten kist viel de bodem eruit. In de kist zat glas. De spelers speelden goed door, het publiek had gelukkig niets gemerkt. In het jaar 2000 had één van de hoofdrolspeelsters haar stem kwijt. Caroline Horchner had ons wel laten schrikken. Gelukkig vingen de andere spelers het goed op.

In het begin waren we nog geen lid van NHCA. We moesten eerst de belichting halen bij van Tongeren in Nieuwegein.  De NHCA had eerst een depot in Schagen en later konden we de belichting in Westzaan halen.

Naast een jaarlijkse uitvoering doen de spelers/speelsters van de vereniging ook andere activiteiten. Vanaf 2002 doen enkele spelers van onze vereniging met het straattheater op de Zaanse Schans. In 2006 doen enkele spelers mee met een jubileumstuk van het Koogerpark. Het Koogerpark bestaat 80 jaar en met spelers van verschillende toneelverenigingen voeren zij het stuk 'Midzomernachtdroom' uit. Verslag en foto's vindt u onder de kolom "activiteiten".

Sinds november 2006 treden we ook op in buurthuis Poelenburcht. Daar hebben we een echt toneel en zwarte doeken, geen gesjouw meer. We hebben daar "Zusters in zaken" o.lv. Pim Houthuijse gespeeld en "Black Box" & " Het geluid van de kruinen" , "Daar gaat de bruid"  o.l.v. Nathalie Spaans gespeeld. In 2012 speelden we in het Havenkwartier en in 2013 in buurthuis De Kwaker in Westzaan o.l.v. Dick Nijman met de stukken "Ik wil Mjoessof spreken" en "De Goede Dokter". Vanaf 2014 spelen we in het Havenkwartier.

We bestaan inmiddels meer dan 30 jaar. We zijn in 1983 opgericht. We zijn een gezellige en een leuke vereniging en we hopen nog vele leuke stukken te spelen.Zo zijn er ook een aantal leden, die al 25 jaar lid zijn. Op 18 en 19 april 2008 traden we op met onze jubileumvoorstelling "Daar gaat de bruid". Voor de voorstelling van vrijdag 18 april kregen Ina Lubbes en Hans van Urk een oorkonde en een insigne uit de handen van wethouder Ronald Ootjers. Foto's van deze uitreiking vindt u hieronder. In mei 2009 ontving Lettie Mooij een oorkonde. Zij kreeg een oorkonde, speldje en een plant op de jaarvergadering uitgereikt door het bestuur Bart, Ina en Monica.

Uitreiking oorkonde en insigne 2009

Uitreiking oorkondes en insignes 2008

Meer foto's van deze uitreiking en foto's van "Daar gaat de bruid", klik op de link.